ادامه صحبت هنگام نقاشی

خانه

در نقاشی کودکان خانه  بیش از هر چیز دیگری کشیده می شود . به طور معمول کودک خانه ای معمولی وپیش پا افتاده را ترسیم می کند ؛ ولی با رشد کودک ساختمان خانه نیز تکامل می یابد . هنگامی که پدر ومادر از هم جدا شده باشند خانه به دو قسمت تقسیم می شود وبیشتر دارای دو در ورودی است که یک قسمت از خانه نماد زندگی خانوادگی واقعی وقسمت دیگر نشان گر زندگی تحمیل شده بر کودک است.خانه پناهگاه اصلی وخانوادگی کودک است در صورتی که خانه ای تکمیل رسم گردد (باغچه،گل،درب وپنجره،پرده های رنگین،دودکش،آنتن و...) نشان دهنده این است که در این خانه زندگی سعادتمند وجود دارد .ولی برعکس خانه ای بدون درب ودیوارهای بلند به صورت تنها ومنزوی رسم شود نشانه مشکلات خاصی است که باید بررسی شود (خجالتی بودن وابستگی شدید به پدرومادر ،احساس خود کوچک بینی ،ضعف جسمی،عقب افتادگی کودک و...)آجرها و کتاب‌هایی که روی هم قرار گرفته اند نشان می دهد او زیر فشار و استرس زیادی قرار دارد و احساس می‌کند که با کوچک ترین لرزشی نابود می‌شود و فرو می‌ریزد.

درخت

*ریشه: نسبت به بقیه ی قسمتهای درخت اهمیت بیشتری دارد، ریشه ها در زمین فرو رفته و درخت از آن غذا دریافت می کند و نماد ناخودآگاه وفشارهای غریزی است اگر کار زیادی برای آن انجام شده باشد نشانگر طبیعت بدوی وعاشقانه ودر عین حال محافظه کار کودک است.

 *شاخه ها وبرگها: بیانگر طریق ارتباط او با دنیای خارج است در صورتیکه ساده باشد نشانگرحساسیت شدیدکودک است وبه سادگی مسائل رامی فهمد ودر عین حال به راحتی خود را با محیط سازگاری می دهد واگر پر شاخ و برگ باشد نشانگر طبیعت وشخصیت مرموز وبلغمی مزاج کودک است.

* تنه: پرثبات ترین ومشابه ترین عامل به خود کودک است بنابراین بیانگر مشخصات دائمی وعمیق اوست.تنه درخت ممکن است کوتاه ویا بلند باشد. بچه درسنین قبل از دبستان تنه ی درخت را بلند ترسیم می کنند ، ولی بعد از این سن بلند بودن درخت بیشتر نشانگر عقب ماندگی فکری ویا بیماری عصبی ویا آرزوی بازگشت به دنیای قبل از مدرسه است. اگر تنه ی درخت کوتاه کشیده شود نشانگر جاه طلبی و بلند پرواز بودن کودک است.