با واکنش به موقع هنرمندان تبریز: پنجمین موزه کاریکاتور جهان تعطیل نمی شود!


با واکنش به موقع هنرمندان تبریز: پنجمین موزه کاریکاتور جهان تعطیل نمی شود!
حکایت نامهربانی با فرهنگ و اهالی آن حکایت امروز و دیروز نیست، این مردمان صبور و بی ادعا سالهاست که با این دست از نامهربانی ها آشنایی دارند و هر از چند گاهی قربانی نقصان های شناخت فرهنگی و یا اختلافات میان سازمانی تنی چند از مسئولان می شوند.

 

همین دیروز بود که شنیده شد، موزه کاریکاتور تبریز که اولین موزه کاریکاتور آسیا و پنجمین موزه کاریکاتور جهان است،نیز، از این قاعده مستثنی نبوده و در گیرودار این اختلافات در حال تعطیلی است.

انعکاس این خبر توسط رحیم بقال اصغری موسس موزه کاریکاتور تبریز در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت تا جایی که، عکس العمل شهردار تبریز را هم برانگیخت و از تکذیب شفاهی ایشان معلوم شد که از ماجرا بی خبر هستند.

بقال اصغری در این باره گفت: طی دو روز گذشته شهرداری در مقابل موزه کاریکاتور تبریز، گلدان و بلوک های سیمانی گذاشته و بنا به دلالیل نامشخصی قصد تخلیه  این ساختمان را دارد.

وی با محکوم کردن این جریان غیرفرهنگی ادامه داد: بنده و جامعه هنری در راستای محکوم کردن این عمل غیر فرهنگی از هیچ برخورد و پی گیری قانونی کوتاهی نخواهیم کرد.

هم چنین او با اشاره به وضعیت و شرایط نابسامان کنونی موزه می گوید: این موزه از سال 85 توسط اداره ارشاد افتتاح شد. هر چند طی این مدت، بارها با بهانه تراشی های گوناگون سعی در تعطیلی زیر پوستی موزه شده اما خوشبختانه با توجه به عدم تخصیص بودجه و پرداخت نشدن حقوق کارمندان، این مجموعه طی یک سال گذشته هنوز با همکاری اعضا انجمن و هنرمندان به طور خودگردان نفس می کشد.

علیرضا فرسادی رئیس انجمن و مسئول موزه کاریکاتور تبریز نیز در ادامه سخنان بقال اصغری می گوید: اختلافات مسئولان به هر دلیل باید از طریق مراجع قانونی بر طرف شود نه این که برخی از ارگان ها با فرستادن مامور و بلوک کردن موزه برخورد غیر قانونی با موضوع داشته باشند.

وی با اشاره به گلدان هایی که طی ساعت های گذشته در مقابل درب موزه گذاشته شده اند، گفت: هرچند ظاهر قضیه کاملا آرام و طبیعی است اما همین عمل و همین طور برداشته شدن پل های روی جوی آب، خود حدیث مفصلی است که نیاز به توضیح اضافه ندارد.

دستاوردهای فرهنگی تنها قربانی تنگ نظری مسئولان

حبیب شیری آذر رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورا نیز با اشاره به جایگاه موزه کاریکاتور در خاورمیانه و کشور می گوید: زندگی بشر با توجه به بهره گیری از هنر و دستاوردهای آن سمت و سو می یابد و وجود کاریکاتور به عنوان انتقاد سازنده در قالب طنز برای بهبود کیفی زندگی انسان ها، یک امر غیر قابل انکار است.

شیری آذر ادامه داد: حال تنها موزه کاریکاتور در آسیا که 14هزار اثر اصل را در خود حفظ کرده و جزو نایاب ترین موزه ها در سطح جهان است با وجود این غنای اثر هنری به جای معرفی به شهروندان برای آشنایی با این مجموعه، به دلیل برخی تنگ نظری ها در آستانه تعطیلی قرار می گیرد!

وی می افزاید: معتقدم هنر دستاوردی نیست که به وسیله صاحبان قدرت از بین رفته و یا افول یابد اما این سنگ اندازی ها توسط مسئولان مایع تعجب و تاسف بسیار است.

هر چند  اشاعه این خبر در پایگاه های اجتماعی، واکنش برخی از مسئولان را مبنی بر شایعه بودن این موضوع برانگیخت؛ اما ظواهر امر و سخنان مسئولان موزه حکایت از چیز دیگری دارد، متاسفانه پلمپ خانه ی هنر تبریز و موزه ی کاریکاتور واقعیت داشت! به طوری که مهندس نوین، شهردار تبریز خوشبختانه پس از اطلاع از موضوع، دستور فک پلمپ این ساختمان فرهنگی را صادر کرد و ما منتظر ادامه ی فعالیت خانه ی هنر و موزه ی کاریکاتور تبریز هستیم و مهم نیست این امر زیر نظر اداره کل ارشاد باشد یا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز

منبع:http://www.asreazadi.com/fa/news/7392.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد